söndag 20 mars 2016

En liten presentation

Okey, första inlägget på nya bloggen! Kul! Det kändes som en helt strålande idé, det här med att starta ännu en blogg, för några timmar sedan. Tanken slog mig när jag stod ute i solskenet på altanen och planterade om en helt enorm Svärmors tunga och försådde en massa smörgåskrasse och annat smågrönt.

Tanken är väl mest att jag ska försöka dokumentera vad som händer i trädgården. Nu låter det som om det handlar om en enormt välskött och vacker trädgård, med ett prunkande växthus och färgglada perennrabatter, men nej, riktigt så är det ju inte ...

Vi har en ganska normal trädgård. Misskött på sina ställen, ganska fin på andra. Framförallt så är läget oerhört vackert, precis vid en fantastisk insjö några mil öster om Göteborg. Vi ligger i zon 4-5, så en del jag provat att odla har inte fungerat så himla bra. Både jag och min sambo (som kanske inte är jätteintresserad av trädgård och odling) arbetar båda heltid, så tid är väl något av en bristvara för oss, som för de flesta andra.

Tomten sluttar för övrigt ganska brant ner mot sjön, så särskilt lättskött är den inte. Min familj flyttade in här sommaren 2007, men jag har varit här åtminstone någon gång i veckan sedan jag föddes. De första åren i mitt liv var jag här varenda dag, och mina första sex månader bodde jag till och med här.

Det var mina morföräldrar som flyttade hit från Guldheden i Göteborg 1959, så huset, Skogsäter, är alltså min mammas barndomshem och jag har som sagt sprungit ut och in här i hela mitt liv.

Jag arbetar som bibliotekarie och bloggar om böcker och annat på Bibliotekskatten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar